רוצים לדעת איך נראה המשבר התחבורתי בישראל בנתונים מספריים יבשים? הוא נראה ככה:

(הנתונים בגרף מתוקננים לפי גידול באחוזים משנת 2000, ציר שמאלי)

בעשרים השנה האחרונות (2000-2020) גדלה אוכלוסיית המדינה כמעט פי אחד וחצי. גם הנסועה (כמה קילומטר נוסע כל רכב) גדלה פי 1.5 חוץ משנת 2020 עקב הסגרים של משבר הקורונה. מנגד מספר הרכבים על הכבישים לעומת זאת מעל להוכפל. המשמעות שעברנו משיעור של רכב אחד על 3.5 אזרחים (בקירוב) לשיעור של רכב אחד על כל 2.5 אזרחים (גרף העמודות, ציר ימיני).

הפקקים היו נשארים ברמה של שנת 2000 אם התשתיות היו גדלות באותו שיעור, אולם אורך הכבישים גדל רק ברבע (כבישים חדשים) אם זאת שטח הכבישים המהווה מדד למספרי הנתיבים בכבישים הקיימים (ללא הוספת כבישים חדשים) גדל גם הוא ב 1.5.

יש עלויות חיצוניות משמעותיות להוספת כבישים חדשים ואף הרחבת קיימים כגון שימוש חלופי בקרקע למגורים או חקלאות, מניעת חלחול מי גשמים והגברת סכנת השיטפונות, פגיעה במגוון הביולוגי עקב מידור תאי השטח ועוד. כנראה שיש הגבלה לכמות הכבישים שעוד אפשר לסלול.

המסקנה מכל הדבר הזה היא פשוט שיש הרבה, אבל הרבה יותר מדי כלי רכב על הכבישים. אולי זה עקב סטנדרטים בתנאי העבודה (רכב עבודה צמוד בליסינג) אולי מחסור באמצעים חלופיים (רכב, תשתיות אופניים וכו'). בכל מקרה ככה זה נראה בגרפים… (ולמי שחייב לראות את הנתונים הגולמיים: לינק לקובץ).