בנמל חיפה עוגנת בימים אלו ( 29 מאי)  המיכלית NERA נושאת דגל פינלנד, זאת מיכלית גדולה יחסית 176 מטר אורכה ונראה שיש לה מנוע מיוחד שאינו צורך דלק וצוות שאינו צורך מזון ומים שכן ב 5 השנים האחרונות המכלית ביקרה בסך הכל ב 7 נמלים.

למי שאינו מכיר את עולם הספנות, אוניה כזו מבקרת בנמל או שנים בחודש כלומר ב 5 השנים האחרונות היא הייתה צריכה לפקוד עשרות רבות של נמלים. אולם, נתוני השידור של האוניה מגלים כי היא פקדה כאמור רק 7 נמלים מאז 2015.

המיכלית יצאה מנמל אשדוד ביום 28.3.2020 והופיעה פתאום בנמל חיפה ביום 21.5.2020 כעבור חודשיים. לא… צוות האוניה לא חתר במשוטים מול הרוח הצפונית במשך חודשיים על מנת לעבור את 120 הקילומטר שבין אשדוד לחיפה- הפלגה האמורה לארוך כיום אחד בלבד- הצוות פשוט כיבה את משדר המיקום של האוניה והדליק אותו שוב כעבור חודשיים.

במאמר מוסגר נדגיש שהמשדר המשדר את המיקום של האוניות בלב ים (מערכת AIS) הינו אביזר בטיחות מדרגה הראשונה, כמי שמפליג בים אני מאד מקווה שאוניות כאלו מדליקות משדר חלופי עם פרטי זיהוי שונים או מזויפים. זה כמובן אסור בתכלית האיסור על פי החוקים הבינלאומיים אבל אני ממש מקווה שהצוות מפעיל מכשיר חלופי מזויף כדי להימנע מהתנגשות בים, התנגשות שבמקרה של מכלית גדולה יחסית כמו NERA יכולה להסתיים באסון אקולוגי חמור ובסכנה לחיי אדם.

אז איפה הייתה המיכלית בחודשיים אלו? אין לי מושג באיזו נמל ביקרה המיכלית אולם אני משער שזה היה נמל דובר ערבית ואולי טורקית במדינה שרוצה להצניע את מכירות הנפט שלה או את מקורו מאזורי סכסוך ומלחמה. בכל מקרה – עשרות מיכליות שקטות משייטות במימי מזרח הים התיכון וצפון מערב האוקיאנוס ההודי והמכלית NERA  היא אחת מהן.

לכל החוששים מעניני בטחון לאומי נציין רק כי הפרטים בפוסט זה הינם פרטים גלויים לציבור ממאגרי מידע מסחריים ואזרחיים הפתוחים לכל, עשרות חברות וגופים עוקבים אחר תנועת המיכליות בים (לדוגמא https://tankertrackers.com)  ואין בפרסום הזה שום עובדה שאינה ידועה לעוסקים בתחום. כמו כן יש לציין כי בתי הזיקוק בחיפה מיצאים כ 40% מהנפט המזוקק בהן לחו"ל כך שחלק משמעותי מפעילותם אינו קשור למשק האנרגיה הישראלי (בעוד שההשפעות השליליות של זיקוק זה כגון תחלואה עודפת בסרטן, נזק לתשתיות מגשם חומצי ופגיעה באיכות החיים את תושבי האיזור מולאמת והופכת להיות נטל על אוצר המדינה הרי שהרוחים של פעילות זו מופרטים לכיסי האחים עופר).

כדי לעקוב אחר מיכליות המכבות או משנות את משדר AIS שלהן מפעילים גופי מודיעין כמו גם גופים אזרחיים מעקב באמצעות תמונות לווין והדמיות SAR.

וידאו מעניין ומפורט של חברת וינדוורד הישראלית המתאר את הרפתקאותיהן של מיכליות סיניות המפרות את הסנקציות האמריקאיות בסחר עם צפון קוריאה בלינק: https://vimeo.com/396425730

השארת תגובה