חברת רוד-מארין המתמחה בניתוח גאו-כלכלי של נתונים בתחום הספנות מפרסמת לראשונה את מפות צפיפות התנועה הימית מול חופי ישראל. הטכנולוגיה בה משתמשת רוד-מארין מאפשרת הפקת וניתוח מפות לפי סוגי כלי השיט וכך לראשונה ניתן לראות את דפוס התנועה לאורך זמן של כלי שיט שונים מול חופי ישראל. על פי מפת צפיפות של תנועת מיכליות הנפט מול חופי ישראל, ניתן לראות בבירור את תנועת המיכליות הרבה באזור מפרץ חיפה, אשדוד ואשקלון. חלק מנתיבי השיט של המיכליות ממשיך צפונה, כפי הנראה לאזור טורקיה. יש לציין כי על פי פרסומי בתי זיקוק (בז"ן) סדר גודל של כמחצית מיצור תזקיקי הנפט בבית הזיקוק בחיפה מופנה לייצוא למדינות באזורנו.

על פי הנחיות ארגון הספנות העולמי (IMO) על כל אוניה בגודל 300 טון ומעלה חייבת להיות מותקנת מערכת זיהוי אוטומטי: Automatic Identification System. כך, כל ספינות משדרות באופן קבוע (כל חצי דקה, דקה למשל) נתונים של מיקום האוניה ופרטים נוספים כמו מהירות ואזימוט וכדומה. הנתונים נקלטים באמצעות לוויינים ותחנות חופיות. מדובר על מאגרי מידע גדולים מאד (הנקראים ביג-דטה) הכוללים מידע אודות כ 175 אלף כלי שייט ברחבי העולם. מאגרי מידע אלו נגישים לתצוגה (MarineTraffic) לציבור הרחב אולם כמאמר הפתגם 'מרוב עצים לא רואים את היער' אפשר בקלות ללכת לאיבוד בים המידע הזה וחברות מסחריות עוסקות בניתוח המידע והפקת דוחות ספיציפים ללקוחות שלהם.

הקרטוגרף סמיון פולינוב מציין כי "אנו מדברים למעשה על ניתוח כמויות מידע גדולות מאד בכלים סטטיסטיים מתקדמים והצלבה עם מאגרי מידע בתחומים משיקים (כגון תצלומי לוויין, נתוני סחר, נתוני דייג וכו') ובכך למעשה מתאפשרת הסקת תובנות 'אין-סופיות' בכל אספקט הקשור לתנועת ספינות בתווך הימי".

האקולוג הימי דר' דור אדליסט העוקב מזה שנים רבות אחר תנועת ספינות הדיג במימי ישראל מציין כי ההבדל בין מפת הצפיפות של תנועת ספינות הדיג בשנים 2017 לעומת 2018 ממחיש את האפקטיביות של תקנות הדיג בישראל ששונו באופן דרסטי בדצמבר האחרון.

"החל מדצמבר 2017 נאסר למעשה דיג באמצעות מכמורתנים ברצוע הקרובה לחוף (בעומק הקטן מ 30 מטר) וכן הדיג נאסר צפונית לישוב מכמורת. ההבדל במפות צפיפות התנועה בין השנים מראה באופן ויזואלי את היישום בפועל של התקנות החדשות על ידי הדייגים"

הכלכלן, אהוד גונן מציין כי מפת תנועת אוניות המכולה משקפת את יעדי הייצוא ומקורות הייבוא של ישראל. "ניתן לראות כי החלק הארי של התנועה בתחום המכולות היא בכיוון מערב אל ומנמלי אירופה וארה"ב. רק חלק קטן יחסית של התנועה המגיעה לנמלי ישראל או יוצאת ממנה מופנה לדרום-מערב אל עבר תעלת סואץ. נתונים אלו תואמים את פרסומי סחר החוץ של ישראל לפיהם כשליש בלבד מסחר החוץ של ישראל הוא בין ישראל ומדינות אסיה.

מעניינת גם תנועת היכטות מול חופי ישראל, ממשיך גונן. אנו רואים את ריכוזי המרינות הגדולות בארץ תל אביב והרצליה במרכז, חיפה בצפון ואת מרינה אשקלון הקטנה יותר בדרום. כמעט כל התנועה הבינלאומית של יכטות אל ומחופי הארץ מופנית לצפון מערב לכיוון קפריסין. ומה משמעות התנועה הערה באזור מפרץ חיפה? אלו 'הפלגות חומוס' הוא מסביר, יוצאים מחיפה אוכלים חומוס בנמל העתיק בעכו וחוזרים עד הערב…

השארת תגובה