על פי דיווחים שמרביתם היו לא ברורים ולעיתים מבולבלים, נערכה ביום ראשון 12.5.2019 התקפה על ארבע מיכליות נפט מול נמל פוגירה באיחוד האמירויות.

הדיווחים המבולבלים שהופיעו בתקשורת העולמית והמחסור הבולט והתמוה בתמונות מזירת התקיפה המתארות את הפגיעה בכלי השיט מעלות שאלות ואף גרמו למספר 'תיאוריות קונספירציה', אם כי יש לזכור כי למרות החשיבות האסטרטגית של האזור, מדובר במקום נידח יחסית. החוף המזרחי של חצי האי ערב מופרד מאזור המפרץ בשרשרת הרים גבוהה, יש באזור אומנם מספר ערים בינוניות אולם המשטר מטבעו יש לומר אינו פתוח במיוחד ואינו שופע במידע וסביר שעיתונאים לא יורשו להסתובב ולהפליג באזור הנמל כדי לצלם.

לאחר יומיים התמונה מתחילה להיתבהר (כולל סיור עיתונאים שערכו רשויות הנמל), להלן מה שידוע על התקיפה מתוך פרסומים גלויים, אתרי מעקב אחר אוניות וההערכות כלליות.

המקום: נמל פוג'ירה (FUJAIRAH) הוא נמל נפט גדול הנמצא בשטחן של איחוד האמירויות ושיחודו בכך שהוא נמצא מחוץ למיצרי הורמוז. יחד עם נמל המכולות קור-פאקאן (KHOR FAKKAN) מהווים נמלים אלו מוצא לים הפתוח עבור האמירויות, מוצא שאינו עובר במיצרי הורמוז הנשלטים על ידי איראן.

כפי שניתן לראות במפה הימית המציינת את מיקום האוניות בזמן אמיתי (14.5.2019) עשרות רבות של אוניות, מרביתן המוחלט מיכליות נפט (הצבועות באדום) ממתינות לתורן לכניסה לנמל.

מטרת ההתקפה: מבצע ההתקפה רצה להעביר מסר, הוא לא רצה להטביע את המיכליות וכנראה לא לגרום לפגיעות בנפש. אולם המסר ברור ועולה בקנה אחד עם האינטרס האיראני שאכן מסומנת כמי שאחראית למתקפה בין באופן ישיר ובין על ידי הפעלת קבוצות חסות המופעלות על ידיה כגון החוט'ים.

איראן מאיימת מזה שנים רבות כי בעת התקפה עליה היא תסגור את מיצרי הורמוז לתנועת מיכליות ובכך תשתק חלק ניכר מאספקת הנפט העולמית. נמל פוגי'רה הינו נמל הקורא תיגר על איום זה שכן הוא ממוקם מחוץ למיצרי הורמוז ובכך יכול איחוד האמירויות להמשיך ביצוא נפט שלא דרך המיצרים (למדינות אחרות במפרץ כגון כוויית ועיראק אין גישה ישירה לאוקיינוס העוקפת את המיצרים וכמובן שאין להן נמל חיצוני כזה).

ההתקפה על נמל זה דוקא, יכולה להתפרש כאיתות לכך כי:

  • איראן רצינית באיומיה לסגור את מיצרי הורמוז בעת התקפה עליה.
  • סגירת המיצרים תהיה מלווה בהתקפות על נמלי נפט הנמצאים מחוץ למפרץ, כגון פוגירה או אולי אף נמלים של ערב הסעודית בצד המערבי של חצי האי (הים האדום).
  • איראן (כדרכה) מפעילה לוחמה א-סימטרית ואינה מגיעה לעימות ישיר עם כוחות צבא ארה"ב או כוחות סעודים:
    1. איראן פועלת באופן בלתי ישיר באמצעות צד שלישי ומבלי שאפשר להאשימה ישירות בהתקפה.
    2. איראן פוגעת במטרות אזרחיות כתגובה לאיום צבאי מצד ארה"ב שקידמה לאזור נושאות מטוסים ומפציצים אסטרטגיים.

ההתקפה: מי שביצע את ההתקפה הוכיח יכולות ימיות – מבצעיות שכללה התקפה בו זמנית על ארבע מיכליות. אם זאת נראה כי פרופיל המטרות שנבחרו אינו אחיד

על פי הדיווחים בתקשורת הכללית נפגעו ארבע אוניות, שלוש מהן מיכליות המובילות נפט גולמי ואחת מיכלית קטנה בשימוש מינהלתי של הנמל המקומי והיא  משמשת לתידלוק אוניות.

שלוש המיכליות הגיעו בימים האחרונים לנמל ולפחות שתים מהן היו ריקות (חזרו ממסע לסין ולדרום אפריקה). המיכליות בבעלות סעודית ובריטית

נראה שהמיכלית ANDREA VICTORY נפגעה ממוקש ימי או ממטען נפץ שהוצמד לתחתית האוניה, לפחות מתוך התמונות שהגיעו לתקשורת נראה כי הפגיעה לא בוצעה על ידי ירי. הפגיעה באוניה בוצעה במקום הרגיש ביותר עבור כלי שיט והוא במרכז אחורי כלי השיט באזור שבו נמצאים הן מערכות ההיגוי והן מערכות ההנעה. מטרת הפגיעה במקום כזה הינה ניטרול יכולת השיט של המיכלית. תיקון הנזקים אינו פשוט כלל.

מנגד על פי סרטוני וידאו נראים על דופן האוניה  ס AL MARZOQAH סימנים היכולים להיות סימני ירי.

ושוב על פי התמונות נראת הפגיעה באוניה MICHEL והיא נוטה על צידה בזווית שאינה מסוכנת אך ברור שגם אינה כשורה, לידה נמצאים כלי שיט כפי הנראה לשאיבת דלק מהמיכלית.

התקפה על מיכליות המניפות דגל סעודי ובבעלות סעודית עולה בקנה אחד עם האיומים האיראניים, שתי מיכליות אלו גם עגנו תקופה ארוכה יחסית של מספר ימים מול הנמל, תקופה המאפשרת את הכנת המתקפה עלהן.

מהצד השני להערכתנו תקיפה של אוניה נורבגית או של כלי שיט לתדלוק מינהלתי הנמצא בהפלגה מתמדת באזור הנמל פחות סבירה הן מבחינת המסר והן מבחינה מבצעית ויתכן שאלו היו מטרות מזדמנות או ניצול הצלחה מקומי – לאיראן הפתרון.

המכליות שנפגעו:  , להלן טבלה המסכמת את הפרופיל המסחרי של מיכליות אלו:

שם האוניהמס' רישוי IMOטונאז'דגלבעליםחברת ביטוח
AL MARZOQAH916576258141SAUDI ARABIARED SEA MARINE SERVICESWEST OF ENGLAND P&I – , LU
AMJAD9779800154252SAUDI ARABIABAHRIGARD P&I – , NO
ANDREA VICTORY928884929214NORWAYBP SHIPPINGSTANDARD CLUB – , UK
A.MICHEL91776744346UAEAL ARABIA BUNKERINGSHIPOWNERS MUTUAL P&I – , LU
השארת תגובה